Úvod > > Nedostatok železa a padanie vlasov

Nedostatok železa a padanie vlasov

Mnoho žien a mužov trpí na nedostatok železa, teda anémiu. Medzi príznaky nedostatku železa patrí únava, dýchavičnosť, časté infekcie, pica syndróm (čítaj „pika“, jedenie nejedlých vecí ako omietka, krieda, ľad), krehké a lámavé nechty a vypadávanie vlasov. Ak si myslíte, že máte anémiu, nechajte si u lekára skontrolovať hladiny železa.

Kto je rizikovou skupinou pre nedostatok železa?

Nedostatkom železa môže trpieť každý. Ale ženy a dospievajúce dievčatá v plodnom veku sú obzvlášť rizikové. Ženy, ktoré trpeli anémiou, ženy a dievčatá v puberte, ktoré majú veľké straty krvi počas menštruácie, alebo tehotné ženy, sú obzvlášť náchylné na nedostatok železa. U 1 z 5 žien v plodnom veku a približne u 50% tehotných žien sa vyskytne nedostatok železa v krvi.

V prípade tehotných žien je súčasťou vyšetrení a skríningu aj sledovanie hodnôt železa. Ak sú hladiny železa počas tehotenstva nízke, môže vám gynekológ predpísať výživový doplnok s obsahom železa alebo odporučiť jesť viac potravín obsahujúcich železo.

Vypadávanie vlasov kvôli nedostatku železa

K vypadávaniu vlasov spojenému s nedostatkom železa dochádza vtedy, keď telo nemá dostatok železa na tvorbu hemoglobínu v krvi. Hemoglobín je tou zložkou, ktorá nesie kyslík, potrebný pre rast a opravu všetkých telesných buniek, vrátane buniek, z ktorých vznikajú folikuly.

Dočasná strata vlasov, ako napríklad aj strata vlasov kvôli nedostatku železa, sa nazýva telogén effluvium. Telogén effluvium je abnormalita v rastovom cykle vlasov, ktorá spôsobuje, že vlasy, ktoré by mali byť normálne v anagéne (teda by mali rásť), sú predčasne presunuté do telogénu (oddychovej fázy). Postihnuté vlasy následne vypadávajú. Telogén effluvium je zvyčajne dočasné, ak urýchlene začnete riešiť príčinu. Vzhľadom k tomu, že vlasy patria medzi „nepotrebné“ či „nepodstatné“ časti tela, je rast vlasov jedným z prvých procesov, na ktorý telo siahne pri nedostatku železa alebo iných výživných látok.

Lekárske testy na diagnostiku nedostatku železa

Ak si myslíte, že trpíte nedostatkom železa, obráťte sa na lekára, aby vám skontroloval jeho hladiny v krvi. Koľko železa a zásob železa v tele máte, vám môžu ukázať tri testy.

Stanovenie železa v sére (sérum železo)

Tento test meria množstvo železa vo vašej krvi. Vaša hladina železa v krvi môže byť normálna, hoci celkové množstvo železa v tele je nízke. Lekári zvyčajne odporúčajú tento test spolu s ďalšími testami na železo.

Stanovenie feritínu v sére (sérum feritín)

Pri meraní hladín feritínu, čo je proteín, ktorý pomáha uchovávať železo v tele, dokáže lekár zistiť, koľko uskladneného železa vaše telo použilo. Nízke hladiny feritínu majú vplyv na rast vlasov, pretože telo sa snaží uchovať železo pre esenciálne telesné funkcie.

Stanovenie hladín transferínu (celková väzbová kapacita železa)

Transferín je proteín v krvi, ktorý prenáša železo. Celková väzbová kapacita železa meria, koľko transferínu nenesie železo. Ľudia s nedostatkom železa mávajú vysoké hladiny transferínu bez železa.

Riešenia pre nedostatok železa pri padaní vlasov

Ak vám lekár diagnostikuje nedostatok železa, alebo ak jednoducho chcete zvýšiť zdravé výživné látky pre vlasy, jedzte viac potravín bohatých na železo alebo užívajte výživový doplnok so železom.

Medzi potraviny najbohatšie na železo patrí červené mäso, napríklad hovädzie mäso a pečeň. Aj iné živočíšne proteíny ako kuracie, bravčové mäso, ryby a mäkkýše, sú dobrým zdrojom železa. Podľa výskumu dokáže telo absorbovať železo zo živočíšnych zdrojov lepšie ako železo z bezmäsitých (vegetariánskych) potravín. Vegetariáni by mali ako zdroj železa jesť viac špenátu a tmavej listovej zeleniny. Tiež fazuľu a šošovicu, tofu, sušené ovocie ako slivky a marhule, a rovnako slivkový džús.

Navyše, telo dokáže lepšie vstrebať železo s pomocou vitamínu C. Dobrými zdrojmi vitamínu C je červená paprika, jahody, špenát a citrusové plody.

Jednoduchší spôsob ako získať viac železa a vitamínu C, aj s pridanými prínosmi pre rast vlasov, je doplnok pre rast vlasov. Zvoľte taký, ktorý obsahuje železo a ďalšie zdravé živiny ako biotín, zinok, prípadne morské výťažky. Vo všeobecnosti platí, čim zdravšie živiny budete konzumovať, tým očarujúcejšia bude vaša koruna krásy.

Ak ide o padanie vlasov kvôli nedostatku železa, nezabúdajte na jeden fakt. Čo sa dnes stane s vaším telom, to zajtra ovplyvní vaše vlasy. Na rozdiel od kože to môže trvať aj niekoľko mesiacov, kým sa negatívny vplyv nárazový diét, nedostatok železa alebo iné príčiny pre padanie vlasov prejavia na raste vlasov. Aby ste zvládli vypadávanie vlasov kvôli nedostatku železa, buďte trpezlivý a pravidelne užívajte odporúčané dávky osvedčených prípravkov pre rast vlasov. Vaša svedomitosť sa vám už za niekoľko málo mesiacov vyplatí!

Hodnotenie obsahu
Nedostatok železa a padanie vlasov Priemerné hodnotenie: 5 (1 hodnotenie)