Úvod > > > Ako pomáha vitamín E pri vypadávaní vlasov

Ako pomáha vitamín E pri vypadávaní vlasov

Vypadávanie vlasov nemusí byť trvalé a existuje viacero spôsobov, ako ošetriť padajúce vlasy a znovu získať vlasy zdravé.

Jedným zo spôsobov je vytvorenie zdravého, vyrovnaného jedálnička, bohatého na vitamín E. Mnohé rastlinné doplnky na vypadávanie vlasov obsahujú vitamín E, hoci si treba uvedomiť, že v súčasnosti neexistuje liečba na vypadávanie vlasov, k dispozícii sú len ošetrujúce kúry, ktoré môžu pomôcť.

Vitamín E

Vitamín E patrí do skupiny ôsmich príbuzných zlúčenín rozpustných v tukoch. Najdôležitejšie z nich sú tokoferoly a tokotrienoly. Alfa-tokoferol je najaktívnejšia forma vitamínu E a je druhá najčastejšia v rámci jedálnička. Najbežnejší vitamín E v priemernom jedálničku je gama-tokoferol.

Primárna funkcia vitamínu E je pôsobenie ako antioxidant. Predovšetkým likviduje reaktívne kyslíkové radikály vytvárané pri oxidácii tukov. Toto antioxidačné pôsobenie robí vitamín E nepostrádateľným pri regeneračných úkonoch v tele, kde ochraňuje tkanivá a orgány, tak ako napríklad vlasy pred poškodením.

Okrem jeho antioxidačných vlastností, funguje vitamín E ako enzým pri určitých biochemických reakciách, podporuje integritu génovej expresie a zohráva dôležitú úlohu pri bunkovej signalizácii a neurologických procesoch. Vzhľadom na to, že je vitamín E rozpustný v tukoch, zaujíma miesto v bunkových membránach, kde chráni bunky pred poškodením oxidačnými voľnými radikálmi.

Tokoferoly sú v rámci zložiek vitamínu E najprebádanejšie, najviac pozornosti si získal práve alfa-tokoferol. Hoci účinky ostatných foriem vitamínu E nie sú známe, sú považované za veľmi podobné účinkom alfa-tokoferolu.

Nedostatok vitamínu E často vedie k úbytku svalovej hmoty, k strate koordinácie, poškodeniu nervov, anémii, k retinopatii vedúcej k slepote, k oslabenej imunite a strate mužskej plodnosti. Skutočná deficiencia vitamínu E je zriedkavá, no objavuje sa u ľudí, ktorí nie sú schopní absorbovať tuky v rámci svojho jedálnička a u tých, ktorí nedokážu tuk metabolizovať .

Zdroje vitamínu E

Zdroje vitamínu E zo stravy možno podľa množstva obsiahnutého vitamínu zoradiť v zostupnom poradí nasledovne:

  • olej z pšeničných klíčkov
  • slnečnicový olej
  • svetlicový (saflorový) olej
  • orechy a ich oleje
  • palmový olej
  • zelená listová zelenina ako špenát, kvaka a kel
  • avokádo a špargľa
  • brokolica, tekvica a sladké zemiaky
  • mango, rajčiny a papája

Toto sú najdôležitejšie zdroje alfa-tokoferolu, biologicky najaktívnejšej formy vitamínu E.

Gama-tokoferol, ktorý je hneď druhý v poradí, sa nachádza hlavne v margarínoch, v oleji zo sójových bôbov a v kukuričnom oleji.

Denná odporúčaná dávka pre vitamín E je od 4 až 5 mg u detí, po 15 mg u adolescentov a dospelých osôb.

Potraviny obsahujúce vitamín E (mg/100g)

  • olej z pšeničných klíčkov – 150
  • slnečnicový olej – 40
  • mandle, lieskové orechy a olej z nich – 22
  • palmový olej – 15
  • listová zelenina – 3,0
  • avokádo – 2,1
  • brokolica – 1.2
  • rajčiny – 0,55

Prínosy vitamínu E

Vitamín E je veľmi prínosný, pokiaľ ide o vypadávanie vlasov.

Je výhodou, ak dokážete získať dostatok vitamínu E zo svojej stravy . Prejaví sa to v zlepšenej cirkulácii krvi po celom tele aj hlave, vlasová  pokožka tak dostáva to, čo potrebuje pre udržanie zdravých vlasových folikulov. Zníži sa poškodenie pokožky slnkom a navyše, podporuje sa zdravý rast vlasov.

Ako pomáha vitamín E pri prevencii vypadávania vlasov

Okrem nepriamych účinkov ako sú jeho antioxidačné vlastnosti a schopnosť posilniť imunitu, vplýva vitamín E aj priamo na rast vlasov.

Vitamín E napríklad prispieva k integrite bunkových membrán vlasových folikulov. Tým poskytuje fyzickú stabilitu vlasovým folikulom a spomaľuje vypadávanie celých prameňov vlasov.

Naviac, vďaka vitamínu E stúpa kapilárny rast, tým sa zlepšuje prekysličenie pokožky a presun potrebných výživných látok k bunkám vlasových folikulov. Táto zvýšená mikrocirkulácia podporuje rýchly rast vlasov a hojenie poškodených vlasov.

Schopnosť vitamínu E zabrániť a zvrátiť vypadávanie vlasov, je vďaka jeho schopnosti ochrániť pokožku. To je hlavný dôvod, prečo sa používa vo vlasových produktoch a iných lokálnych prostriedkoch. Ak si udržíte pokožku zdravú a zabránite jej poškodeniu spôsobenému dehydratáciou a ultrafialovým žiarením zo slnka, dokáže vitamín E podporiť opätovný rast vlasov.

Potrebujete však niečo viac, ako len lokálne ošetrenie vitamínom E, aby sta zabránili vypadávaniu vlasov. Nezabúdajte, že vlasy vyrastajú spod pokožky. Zdravé vlasové folikuly tvoria pevné pramene, ktoré len tak ľahko nevypadnú.

Užívanie vitamínu E pri liečbe vypadávania vlasov

Existujú rôzne spôsoby, ako použiť vitamín E pri ošetrovaní vlasov.

Mnohí ľudia ho užívajú lokálne, častokrát vo forme mastičky, no takýto postup nie je vždy potrebný a ani natoľko efektívny, ako iné spôsoby liečby. V skutočnosti bude tento vitamín oveľa lepšie fungovať, ak ho skonzumujete. Najlepšie teda bude, ak ho získate z potravín, ktoré jete, prípadne vo forme výživového doplnku. Nezabudnite, že je možné získať zo stravy až priveľa vitamínu E. Môže to viesť k nárastu množstva kyslíku vo vašom tele, čím sa následne zriedi krv. V niektorých prípadoch to síce môže byť nápomocné, môže to viesť k zmierneniu problémov so zrážanlivosťou krvi. Môže to mať ale aj negatívny vplyv, teda, že sa krv nebude zrážať dostatočne rýchlo.

Ak si nie ste istí, koľko presne by ste mali vitamínu E užívať, prekonzultujte to so svojím lekárom. Vitamín E je dostupný vo forme výživových doplnkov a nachádza sa tiež v množstve zdraviu prospešných potravín.

Užívanie výživových doplnkov

Hoci je najlepšie, ak všetky vitamíny a iné živiny získate z potravy, ktorú konzumujete, môže nastať moment, kedy budete potrebovať niečo navyše. Takže siahnete po výživových doplnkoch.

Tu sú detaily, na ktoré by ste pri užívaní doplnkov nemali zabúdať:

  • Ak ste doposiaľ výživový doplnok neužívali, začnite so 400 IU denne, dávku v prípade potreby postupne zvyšujte.
  • Viac ako 1000 IU vitamínu E denne môže viesť k vážnym zdravotným ťažkostiam.
  • Vitamín E nie je pre väčšinu dospelých osôb škodlivý, ak ho neužívate priveľa.
  • Rastlinné potravinové doplnky, ako napríklad jačmenný prášok, sú zdravšie, než doplnky vyrábané z chemických zložiek.
  • Konzumácia zdravých jedál bohatých na vitamín E môže tiež pomôcť podporiť rast vlasov a zároveň udržať vlasy zdravšie .

Ak trpíte na vypadávanie vlasov, nemusíte podstúpiť žiadne drastické opatrenia. Mnohokrát pomôže iba zmena jedálnička, aby ste z potravy získali všetky vitamíny a výživné látky, vrátane vitamínu
E. Niekedy stačí pre zdravie vlasov urobiť skutočne iba takúto malú zmenu.

Výživové doplnky s vitamínom E obsahujú mnohokrát aj selén, ktorý tiež pomáha pri starostlivosti o padajúce vlasy. Obe látky patria medzi antioxidanty a napomáhajú chrániť integritu bunkových membrán vlasových folikulov.

Keďže vitamín E zlepšuje okysličenie krvi a chráni pred vytváraním krvných zrazenín, je tu zvýšené riziko krvácania, obzvlášť, ak sú prekročené denné limity na množstvo prijatého vitamínu E. Pacienti užívajúci lieky na riedenie krvi, či acylpyrín a všetci so sklonom k tvorbe vredov a krvácaniu, by mali ešte pred začatím užívania doplnkov s vitamínom E navštíviť lekára. Diabetici a ľudia s diagnostikovanou hypertyreózou by tento vitamín užívať nemali.

Uchovávajte výživové doplnky s vitamínom E mimo priameho slnečného žiarenia, aby ste predišli rozpadu jeho aktívnych zložiek.

Hodnotenie obsahu
Ako pomáha vitamín E pri vypadávaní vlasov Priemerné hodnotenie: 5 (2 hodnotení)