Úvod > > > Aminokyseliny a vypadávanie vlasov

Aminokyseliny a vypadávanie vlasov

Začínajú vám padať vlasy a pokúšate sa zabrániť tomu prírodnou cestou? Porozmýšľajte nad aminokyselinami. Niektoré z aminokyselín sú pri ošetrovaní rednúcej pokrývky hlavy extrémne prínosné. Či už ide o mužov alebo o ženy. Môžete ich kombinovať s rôznymi vitamínmi, minerálmi a inými výživnými látkami, ktoré tiež podporujú zdravé vlasy a celkový dobrý zdravotný stav.

Aminokyseliny, proteíny a vlasy

Medzi aminokyselinami a vlasmi je jednoduchý vzťah. Aminokyseliny sú stavebnými blokmi všetkých proteínov nachádzajúcich sa v tele a vlasy sú zložené z keratínu a proteínov. Práve keratín dodáva prameňom vlasov ich silu.

Ak nie sú aminokyseliny dodávané v dostatočnom množstve k bunkám vlasových folikulov, hladina produkcie keratínu klesne. Prípadne keratín, ktorý sa vyprodukuje, stratí väčšinu svojej sily. Tak alebo tak, vedie to k zníženému rastu vlasov, k šediveniu a vlasy v konečnom dôsledku ľahšie vypadávajú.

Telo využíva približne 22 aminokyselín na tvorbu proteínov v tele. Tieto proteíny potom slúžia ako enzýmy, hormóny, neurotransmitery a formujú sa do tkanív, svalov a orgánov. Z týchto aminokyselín je 9 považovaných za esenciálne, pretože sa nesyntetizujú v tele. Tieto aminokyseliny musia byť skonzumované a strávené a pochádzajú buď z potravy alebo výživových doplnkov. Zatiaľ čo zdroje živočíšnych proteínov (mäso a mliečne produkty) obsahujú 9 aminokyselín, rastlinné zdroje väčšinou neobsahujú všetky z nich.

Vlasy sú príkladom komplexnosti a krásy, sú odrazom toho, ako sa aminokyseliny formujú do proteínov. Nie sú jednoducho spletené do vlákien. Každý proteín je vytvorený zo špecifickej sekvencie aminokyselín, aby mohol vytvoriť superštruktúru. Táto superštruktúra je potom poskladaná do presnej trojdimenzionálnej formy. Proteín teda musí byť funkčný a správne vybudovaný. Napríklad, set aminokyselín, z ktorých vzniká keratín, vlasový proteín, nie je iba pospájaný v perfektnej sekvencii dokopy. Na to, aby správne plnil svoju úlohu, musí byť poskladaný správnym spôsobom.

A nakoniec, aminokyseliny majú rôzne funkcie, a nie každá vykonáva rovnakú. Niektoré aminokyseliny sú, pravdaže, vzájomne prepojené a niektoré funkcie sú podobné. Pre optimálny rast vlasov a na zvrátenie vypadávania vlasov, sú najprínosnejšie nasledovné aminokyseliny.

Aminokyseliny potrebné pri vypadávaní vlasov

Arginín

Aktívna forma arginínu je L-arginín. Je to semi-esenciálna aminokyselina, ktorá sa obvykle syntetizuje v tele v adekvátnej výške. Ovšem v narušenej situácii z dôvodu zdravotných problémov, stresu a starnutia, hladiny arginínu v tele klesajú a vtedy sa odporúča doplniť aminokyselinu, ktorá tieto hladiny vyrovná.

Potravinové zdroje arginínu zahŕňajú orechy, napríklad pekanové, kešu, lieskové, arašidové a kokosové. Tiež semená, napríklad slnečnicové a sézamové. Rovnako pšeničné klíčky a múku, hovädzinu, ryby, hydinu a mliečne výrobky.

Arginín ako prekurzor oxidu dusnatého je pre rast vlasov podstatný. Rast vlasov je stimulovaný vďaka schopnosti arginínu zvýšiť množstvo oxidu dusnatého v tele, čo pomáha uvoľňovať draslík. To pomáha zlepšiť zásobovanie krvou až ku korienkom vlasov a podporuje sa tak rast vlasov. Arginín tiež zlepšuje kapilárnu mikrocirkuláciu k bunkám pokožky vďaka vazodilatácii (zlepšeniu prekrvenia) vyvolanej oxidom dusnatým vytvoreným v tele. Tiež je známe, že arginín vlasy posilňuje a zrýchľuje tvorbu vlasových folikulov.

Metionín

Ide o esenciálnu aminokyselinu a veľmi silný antioxidant. Je to vynikajúci zdroj síry, čo je prvok, ktorý dokáže zabrániť problémom s vlasmi, nechtami a pokožkou.

Metionín je v podstate lipotropický, čo znamená, že pomáha pri rozkladaní tukov a bráni tukom v tom, aby sa ukladali v určitých častiach tela, vrátane artérií. Dokáže zabrániť predčasnému vypadávaniu vlasov. Rovnako môže pôsobiť ako detoxikačný agent tela.

Najväčším atribútom metionínu je síra v jeho chemickej štruktúre. Dodáva síru vlasovým bunkám a spojivovým tkanivám, takže zlepšuje pevnosť vlasov ako aj normálny rast a vzhľad vlasov.

V rámci stravy nájdeme metionín v cereálnych zrnách, vajciach, sézamových semiačkach, rybách, mäse a v para orechoch.

Cysteín

Je jednou z neesenciálnych aminokyselín, ktorú si naše telo dokáže vytvoriť. Cysteín patrí k jednej z mnohých aminokyselín, ktoré sú pre zdravý rast vlasov nevyhnutné. Ak do svojho jedálnička pridáte viac cysteínu, môžete výrazne zvýšiť rýchlosť rastu vlasov.

Cysteín tiež dodáva vlasovým bunkám síru, čím zlepšuje pevnosť vlasov. Je rovnako známy tým, že na seba naväzuje a transportuje prvky ako je železo a zinok. Tieto prvky sú zase dôležitými agentmi pre zvrátenie vypadávania vlasov. Cysteín je bežná zložka produktov starostlivosti o vlasy.

Potravinovými zdrojmi cysteínu sú bravčové, kuracie mäso, salámy, mlieko, vajcia, jogurty, rikota, srvátková bielkovina, granola, ovos, cesnak, brokolica, červená paprika, cibuľa a ružičkový kel.

Cystín

Táto neesenciálna aminokyselina tvorí približne 10 až 14 percent našej pokožky a vlasov. Cystín je tvorený z disulfidovej väzby dvoch cysteínových molekúl. Táto väzba dvoch aminokyselín poskytuje vlasom pevnosť.

Vzhľadom k tomu, že cystín je vytvorený z cysteínu, má rovnaké nutričné prínosy a nachádza sa v rovnakých potravinových zdrojoch.

Je dôležité, aby sa v našich telách cystín nachádzal. Či už ide o celkové zdravie, alebo zdravie pokožky a vlasov. Cystín možno využiť aj pri liečbe padania vlasov. Je známy tým, že podporuje prirodzený opätovný rast vlasov.

Tyrozín

Tyrozín sa tvorí v tele z inej aminokyseliny, z fenylalanínu. V rámci jedálnička sa tyrozín nachádza v rybách, kuracine, morke, mliečnych produktoch, v arašidoch, mandliach, mesačnej fazuli (lima), tekvicových semenách a sójových výrobkoch. K dispozícii je tiež vo forme výživového doplnku.

Je to ďalšia neesenciálna aminokyselina, ktorú telo prirodzene vytvára. Táto aminokyselina tvorí melanín, čo je pigment, ktorý sfarbuje naše vlasy a pokožku. Tyrozín potrebujeme kvôli metabolizmu, využíva sa aj v nadobličkách, hypofýze a štítnej žľaze.

Nielen, že je tyrozín aminokyselina vhodná pri vypadávaní vlasov, môže sa použiť aj pri liečbe iných zdravotných problémov, vrátane nespavosti, úzkosti a depresií. Tyrozín je známy aj tým, že prispieva k zníženiu hladín stresových hormónov v tele. A stres je veľmi silný faktor ovplyvňujúci padanie vlasov. Tyrozín preto dokáže spomaliť plešatenie aj redukciou stresu.

Taurín

Taurín je neobvyklá aminokyselina, pretože obsahuje sulfonovú skupinu miesto skupiny karboxylovej. V tele sa syntetizuje z cysteínu, no môže byť požitý z potravín. Potravinové zdroje taurínu zahŕňajú morské plody a mäso. Nachádza sa v materskom mlieku, dodáva sa do energetických nápojov a tiež dojčenského mlieka.

Taurín je aminosulfonová kyselina, ktorá sa u ľudí vyskytuje najčastejšie a ovplyvňuje zdravie orgánov a tkanív. Uchováva sa vo vlasových cibuľkách a ak sa v tele nenachádza dostatok taurínu, vyústi to do slabých, jemných vlasov.

Okrem jeho prínosov vo vývoji a fungovaní centrálneho nervového systému a kostrového svalstva, viaceré štúdie preukázali, že taurín udržiava zdravú pokožku a bráni rozpadu vlasových folikulov.

Zdravé vlasy a 6 aminokyselín

  • Arginín – stimuluje rast vlasov vďaka vazodilatačnému vplyvu oxidu dusného. Posilňuje vlasy a stimuluje vlasové folikuly.
  • Metionín – dodáva vlasom potrebnú síru, vlasy rastú zdravšie a vyzerajú lepšie.
  • Cysteín – dodaním síry posilňuje vlasy.
  • Cystín – podporuje prirodzený rast vlasov a dodáva im silu vďaka disulfidovej väzbe.
  • Tyrozín – dodáva melanín pokožke a vlasom. Zlepšuje celkový zdravotný stav znížením hladín stresových hormónov.
  • Taurín – poskytuje síru potrebnú na rast vlasov a ich zdravý vzhľad. Zabraňuje vlasovým folikulom v odumieraní.

Ak vaše telo neprodukuje dostatočné množstvo aminokyselín, pravdepodobne budete musieť začať užívať výživové doplnky alebo vitamíny proti vypadávaniu vlasov. Napríklad vitamín A, vitamín E, atď. Tieto sa nachádzajú vo viacerých potravinách aj vo výživových doplnkoch.

Hodnotenie obsahu
Aminokyseliny a vypadávanie vlasov Priemerné hodnotenie: 4 (2 hodnotení)