Úvod > > Spirulina a jej účinky

Spirulina a jej účinky

Benefity spiruliny (Arthrospira Platensis)

Spirulina je jednoduchá jednobunková mikroskopická modro-zelená riasa s odborným názvom Arthrospira platensis. Pod mikroskopom sa spirulina javí ako dlhé tenké modrozelené špirálovité vlákno. Vôňa a chuť spiruliny je podobná morským riasam.

Spirulinu možno nájsť v mnohých sladkovodných prostrediach, vrátane rybníkov a vodných nádrží, v jazerách a v riekach. Najviac sa jej darí v podmienkach, kde nie sú žiadne pesticídy, kde je množstvo slnečného svetla a mierne teploty. Je však veľmi prispôsobivá, dokáže prežiť aj v extrémnych podmienkach. Poznáme viac ako 25 tisíc druhov rias, žijú vo vode, v pôde, na skalách, na rastlinách. Veľkostné rozdiely sú od jednej bunky až po obrovské chaluhy dlhé vyše 45 metrov. Makroriasy sú veľké ako morské riasy. Mikroriasy sú mikroskopické. Oceánske mikroriasy nazývané fytoplanktón, sú základom oceánskeho potravinového reťazca. Spirulinu mnohí pokladajú za nutrične najkomplexnejší z výživových doplnkov. Obsahuje veľké množstvá rôznych dôležitých živín, vrátane bielkovín, komplexných uhľohydrátov, železa a vitamínov A, K a B komplexu. Tiež má vysoký obsah karotenoidov ako je betakarotén a žlté xantofyly, ktoré majú antioxidačné vlastnosti. Je tiež bohatá na chlorofyl, mastné a nukleové kyseliny a lipidy. Práve preto má spirulina nespočetné množstvo možností využitia a je dobrým doplnkom na udržiavanie dobrého zdravia a prevencie chorôb.

Spirulina je najbohatšia potravina na betakarotén, s plným spektrom desiatich zmiešaných karotenoidov. Asi polovica z nich sú oranžové karotény: alfa, beta a gama a druhá polovica sú žlté xantofyly. Fungujú v synergii v rôznych častiach nášho tela, aby posilnili antioxidačnú ochranu. Dvadsať rokov výskumu potvrdilo, že konzumácia ovocia a zeleniny bohatého na betakarotén nám poskytuje skutočnú protirakovinovú ochranu. Syntetický betakarotén nie vždy tieto benefity preukázal. Výskum z Izraela potvrdil, že prírodný betakarotén z rias je oveľa efektívnejší. Prírodný je lepšie asimilovaný a obsahuje kľúčový 9-cis izomér, ktorý sa v syntetickom betakaroténe nenachádza. Tak, ako sa predpokladalo, prírodné karotenoidy v riasach a v zelenine majú najmohutnejšiu antioxidačnú a protirakovinovú silu.

Spirulina je ideálna potravina proti starnutiu. Je v nej koncentrovaná výživová hodnota, je ľahko stráviteľná a plná antioxidantov. Betakarotén je dobrý pre zdravé oči a zdravý zrak. Betakarotén v spiruline je oproti mrkve desaťnásobne koncentrovanejší.

Železo je potrebné na vybudovanie silného systému, hoci ide o prvok, ktorý býva najviac v deficite. Spirulina je bohatá na železo, magnézium a stopové prvky a vstrebáva sa ľahšie ako výživové doplnky s obsahom železa.

Spirulina je najväčší zdroj vitamínu B 12, ktorý je potrebný pre zdravé nervy a tkanivá, obzvlášť u vegetariánov. Treba povedať, že podľa zistení je B 12 mierne odlišný od toho, ktorý dokážu ľudia ľahko vstrebať, takže je diskutovateľné, nakoľko je tento vitamín B 12 dobrý a vhodný. Zdá sa, že telo môže mať problémy s absorpciou B 12, zvyšok živín sú podľa všetkého telu biologicky dostupné.

Zdravé diétovanie so spirulinou

Približne 60% suchej hmotnosti spiruliny sú proteíny, ktoré sú podstatné pre rast a regeneráciu buniek. Je to dobrá náhrada mastných, na cholesterol bohatých jedál a mliečnych produktov. Každých desať gramov spiruliny dokáže nahradiť až 70% minimálnej dennej potreby železa a tri až päť násobné minimum dennej potreby vitamínu A (vo forme betakaroténu), B komplexu, vitamínu D a K. Sama o sebe neobsahuje vitamín C, no pomáha zaistiť účinnosť tohto vitamínu.

Spirulina je bohatá na kyselinu gama-linolenovú (GLA), zlúčeninu, ktorá sa nachádza v materskom mlieku a pomáha pri vývoji zdravších bábätiek. Navyše, vďaka jej vysokej stráviteľnosti, sa spirulina osvedčila v boji proti podvýžive v chudobných komunitách, pretože pomáha telu vstrebávať živiny, keď telo príde o svoju schopnosť absorbovať jedlo v normálnej forme.

Ďalšia zdravotná výhoda spiruliny je, že stimuluje prospešnú flóru ako sú laktobacily a bifidobaktérie v zažívacom trakte. Tým podporuje zdravé trávenie a správnu funkciu čriev. Funguje ako prírodný čistič, odstraňuje ortuť a iné smrteľné toxíny bežne sa nachádzajúce v tele.

Spirulina tiež zlepšuje výdrž a imunitu u atlétov, a jej vysoký obsah bielkovín pomáha pri budovaní svalovej hmoty. Zároveň dokáže potlačiť hlad, ktorý sa môže dostaviť pri náročných tréningoch. Takže nepriamo funguje aj ako efektívny spôsob na udržanie ideálnej váhy u atlétov.

Bojovník proti chorobám

Okrem betakaroténu obsahuje spirulina aj iné živiny ako je železo, magnézium, zinok, meď, selén a chróm. Tieto živiny pomáhajú v boji proti voľným radikálom, poškodeniu buniek molekulami absorbovanými telom kvôli znečisteniu, nevhodnému stravovaniu, zraneniam alebo stresu. Odstránením voľných radikálov pomáhajú živiny imunitnému systému pri boji proti rakovine a bunkovej degenerácii. V niektorých výskumoch spirulina pomohla zredukovať rakovinové nádory v ústnej dutine u laboratórnych potkanov. Mohlo by ísť o veľký prielom v medicíne pri liečbe rakoviny.

Schopnosť spiruliny znížiť hladiny zlého cholesterolu (LDL) v tele pomáha pri prevencii vzniku kardiovaskulárnych ochorení, ako je kôrnatenie artérií a mozgová mŕtvica. Pomáha tiež znižovať tlak krvi. A hoci to nie je klinicky potvrdené, mohla by spirulina chrániť aj proti alergickým reakciám a infekciám pečene.

Výskumy potvrdzujú, že spirulina podporuje trávenie a fungovanie čriev. Potláča zlé baktérie ako e-coli alebo kvasinku kandida a stimuluje prospešnú flóru ako laktobacily a bifidobaktérie. Zdravá črevná flóra je základ dobrého zdravia a zvyšuje vstrebávanie živín zo skonzumovaných potravín, pomáha tiež v ochrane proti infekciám. Spirulina buduje zdravé laktobacily, ktoré sú zamerané na pomoc pri trávení a zmierňovanie zápchy.

Odstraňovanie toxínov

V roku 1994 bol udelený Ruský patent na účinky spiruliny ako medicínskeho prostriedku na zníženie alergických reakcií pri ochoreniach spôsobených radiáciou. 270 detí z Černobyľu jej užívali 5 gramov denne počas 45 dní. Hodnoty rádionuklidov sa u nich znížili o 50%, alergická citlivosť sa normalizovala. V súčasnosti sme vystavovaný náporu toxických chemikálií v našom ovzduší, vo vode, v potravinách a liekoch. Naše telá musia neustále tieto naakumulované toxíny eliminovať. Spirulina má úplne jedinečnú kombináciu fytoživín, vrátane chlorofylu, fykocyanínu a polysacharidov, ktoré môžu pri očiste našich tiel pomôcť.

Ako užívať spirulinu

Spirulina je komerčne dostupná vo forme tabliet alebo prášku. Spirulina je tiež súčasťou niektorých zdravotných toník.  Denný režim zahŕňa užívanie spiruliny v dávkach 500 mg tabliet štyri až šesť krát denne.

Spirulina je pre tieto účely pestovaná laboratórne. Zber spiruliny v jej prirodzených podmienkach rastu bol problematický kvôli možnej kontaminácii toxickými látkami, ktoré z produktu nemožno odstrániť. Snáď sa podarí vyvinúť a vytvoriť ekologickejšie a bezpečnejšie spôsoby, ako túto riasu kultivovať.

Spirulina, jej využitie a vedľajšie účinky

Latinský názov

Arthrospira platensis

Bežné pomenovanie

Makroriasa, fytoplanktón, spirulina

Využitie

AIDS/HIV, artritída, výživa atlétov, zlepšenie prirodzenej očisty a detoxikácie, podpora kardiovaskulárnych funkcií a zdravého cholesterolu, posilnenie imunitného systému, zlepšenie zdravotného stavu v oblasti tráviaceho traktu, zníženie rizika rakoviny s antioxidačnou ochranou, všeobecné a dlhodobé zdravie.

Preventívne opatrenia a kontraindikácie

Napriek tomu, že má veľmi vysokú nutričnú hodnotu, môže mať spirulina aj vedľajšie účinky. U niektorých ľudí môže táto riasa vyvolať alergickú reakciu, zahŕňajúcu vyrážky, žihľavku a sťažené dýchanie. Niektoré komerčné verzie výživových doplnkov so spirulinou môžu byť počas výroby kontaminované toxickými látkami. Je preto veľmi dôležité, kupovať spirulinu iba z overených zdrojov.

Ľudia so vzácnou poruchou metabolizmu – fenylketonúriou (PKU) – nedokážu spracovať aminokyselinu fenylalanín a preto by sa mali vyhýbať užívaniu spiruliny. Rovnako, ľudia trpiaci na autoimunitné ochorenia ako je reumatoidná artritída, skleróza multiplex, či lupus by nemali spirulinu užívať, pretože by mohla stimulovať imunitný systém a zhoršiť ich stav. Spirulina tiež môže potlačiť účinok niektorých liekov, ako je prednizón využívaný bežne pri liečbe astmy a iných zápalových ochorení.

Hoci je spirulina vo vysokých dávkach bezpečná, zdravá dospelá osoba by mala správne dávkovanie konzultovať s lekárom.

Spirulina a jej účinky Priemerné hodnotenie: 3.8 6 hodnotení

Súvisiace produkty

Odporúčané čítanie

Súvisiace čítanie z knižnice

Diskusia

Zatiaľ bez otázok a diskusie.