Úvod > > Spirulina - superpotravina

Spirulina - superpotravina

Aktualizované: 11/04/2019
Predstavte si rastlinu, ktorá dokáže nasýtiť vaše telo tým, že mu poskytne väčšinu proteínov potrebných k životu, pomôže vám pri potlačení otravného poťahovania a kýchania spojeného s alergiami, posilní váš imunitný systém, pomôže vám kontrolovať vysoký krvný tlak a cholesterol a bude vás chrániť pred rakovinou. Existuje vôbec taká „superpotravina“?

Áno. Volá sa spirulina.

Na rozdiel od rastlín, ktoré rastú aj vo vašej záhradke, táto „zázračná“ rastlina je druh modro-zelenej riasy, ktorá sa množí v teplých sladkovodných prameňoch.

Spirulina verzus chlorela. Podobnosti a rozdiely.

Chlorela je iný druh riasy, ktorá sa niekedy zamieňa so spirulinou. Základný rozdiel medzi spirulinou a chlorelou je ten, že spirulina je o tisícky rokov staršia a nemá pevnú bunkovú stenu, čo robí z chlorely skôr rastlinu než riasu.

Chlorela je úžasný prostriedok na detoxikáciu tela. Zbaví vás ortute, ktorou je kontaminovaný každý, kto mal niekedy klasickú zubnú plombu, bol očkovaný, používal určitý typ hrncov či jedol ryby. Spirulina nedokáže odstrániť ťažké kovy ako chlorela, pretože nemá bunkovú membránu.

Chlorela sa tiež osvedčila u ľudí trpiacich na degeneratívne ochorenia.

Spirulina a jej história. Mohla by táto superpotravina ukončiť hladomor vo svete?

 Spirulina je jednoduchý, jednobunkový organizmus, ktorého meno je odvodené od latinského slova „helix“ alebo „spiral“, a to vďaka jeho špirálovému tvaru. Jej vedecký názov je Arthrospira platensis a patrí medzi sinice (cyanobaktérie).

V historických záznamoch sa píše o zbere a predaji placiek vyrobených zo spiruliny, ktorú ľudia zbierali v jazere Texcoco. Spirulina bola znovuobjavená v päťdesiatych rokoch 20. storočia a to na rovnakom mieste, odkiaľ podľa záznamov pochádza. Spirulina bola zbieraná a predávaná na miestnych trhoch v podobe sušených placiek zvaných „dihé“. Obyvatelia ju používali ako základ mnohých svojich jedál.

Až do sedemdesiatych rokov 20. storočia nebola spirulina pestovaná komerčne. Vo veľkom ju vtedy začala produkovať jedna francúzska firma. O niekoľko rokov začali svoju vlastnú spirulinu pestovať aj v Amerike a v Japonsku.

V súčasnosti sú tieto vysoko výživné riasy používané po celom svete. Využívajú sa pri liečbe chorôb a vedú sa vážne diskusie o jej vhodnosti ako udržateľného zdroja potraviny s potenciálom ukončiť hladovanie vo svete. Na rozdiel od iných rastlín, ktoré treba kultivovať a obhospodarovať, je spirulina schopná prežiť v extrémnych teplotných podmienkach, netreba sa o ňu vôbec starať a napriek všetkému sa jej stále darí. Podľa uskutočnených štúdií sa spirulina úspešne využíva pri liečbe rôznych neduhov. Dokáže pomôcť dokonca aj tým, ktorí boli otrávení vodou kontaminovanou arzénom.

Ako pomohla spirulina miliónom ľudí pred otrávením arzénom

Mnohí z nás berú čistú, nezávadnú vodu ako samozrejmosť. Nanešťastie, v niektorých krajinách ako je Bangladéš, je pitná voda luxusom. Mnoho vôd v Bangladéši je plných arzénu. A až do 90. rokov 20. storočia sa pre pacientov umierajúcich na otravu arzénom mnoho nerobilo.

Bangladéšski výskumníci uskutočnili v nemocniciach trojmesačnú štúdiu, kedy 33 pacientom podávali spirulinu, 17 dostávali placebo. U 82 percent pacientov užívajúcich spirulinu došlo k obrovskému zlepšeniu stavu.

Posilňovač imunitného systému. Dopad spiruliny na kandidu a AIDS

Podľa jednej taiwanskej štúdie má spirulina vlastnosti, vďaka ktorým dokáže významne posilniť imunitu. Vedci vložili biele krevety do morskej vody s obsahom extraktu zo spiruliny a následne ich presunuli do morskej vody s hodnotou pH 6,8. Kontrolná skupina nebola vystavená vplyvu spiruliny.

Krevety vystavené morskej vode so spirulinou sa oveľa rýchlejšie a lepšie prispôsobili vysokej hodnote pH než krevety, ktoré nedostali žiadnu dávku spiruliny.

Pozrime sa teraz, čo môže takéto nabudenie imunitného systému znamenať pre nás.

Kandida

Ak trpíte na autoimunitné ochorenie ako je Crohnova choroba, chronický únavový syndróm, lupus alebo fibromyalgiu, môže kvasinka kandida vaše symptómy vyvolať a tiež zhoršiť. Ukázalo sa, že spirulina dokáže povzbudiť a podporiť rast zdravej bakteriálnej flóry v črevách, čím sa dostane premnoženie kandidy pod kontrolu.

HIV a AIDS

Lieky ako AZT používané na liečbu pacientov s HIV a AIDS môžu v konečnom dôsledku vyvolať symptómy, ktoré majú liečiť. Avšak, ukazuje sa, že spirulina dokáže deaktivovať vírus ľudskej imunodeficiencie spájaný s HIV a AIDS.

Niet dôvodu na kýchanie

Ak trpíte na sezónnu alebo celoročnú alergiu, nie ste sám. Milióny ľudí je alergických na peľ, palinu, prach, plesne, chlpy z domácich zvierat a nespočetné množstvo iných látok znečisťujúcich životné prostredie, vďaka ktorým žiadna vreckovka nezostane suchá.

Žiaľ, mnoho ľudí s alergickou nádchou ju lieči liekmi na predpis, ktoré často narobia viac škody než úžitku. Antihistaminiká sú vytvorené tak, aby potlačili imunitný systém, čo vedie k poklesu odolnosti voči chorobám a k závislosti na lieku. Niektoré lieky na astmu majú vážne nežiaduce účinky.

Podľa jednej štúdie, pacienti liečení pomocou spiruliny udávali zmiernenie príznakov obvykle spojených s alergickou nádchou, ako je výtok z nosa a plný nos, kýchanie či svrbenie.

Vyrovnaný tlak krvi

Vysoký krvný tlak (hypertenzia) je vážny zdravotný problém. Ak máte vysoký krvný tlak, hrozí vám väčšie riziko srdcového infarktu alebo mozgovej mŕtvice.

Dobrou správou je, že pri zdravom stravovaní, dostatku pohybu a využívaní techník na ovládanie stresu si svoj tlak môžete normalizovať a nasmerovať sa na dráhu optimálneho zdravia. Podľa šesťtýždňového experimentu z Mexika, 4,5 gramov spiruliny užívanej denne vyrovnalo krvný tlak u mužov aj žien (vo veku 18-65 rokov), a to bez ďalších zmien v jedálničku.

Prirodzené upravenie hladín cholesterolu

Desiatky miliónov ľudí denne užíva lieky na zníženie cholesterolu a podľa „expertov“ by ich mali brať ďalšie milióny, a to vrátane detí! Statíny, ktoré sa pri liečbe cholesterolu užívajú, sú zodpovedné za mnoho neželaných a nebezpečných vedľajších účinkov, vrátane:

  • Sexuálnych disfunkcií
  • Anémie
  • Poklesu imunity
  • Acidózy
  • Disfunkcie pankreasu alebo pečene (vrátane potenciálneho nárastu pečeňových enzýmov)
  • Šedého zákalu
  • Zvýšeného rizika vzniku rakoviny

Lieky znižujúce cholesterol sú tiež spájané s viacerými svalovými problémami ako polyneuropatia (nervové poškodenia na rukách a nohách) a rabdomyolýza (závažný degeneratívny rozpad svalových vláken). Dokonca sa predpokladá, že užívanie statínov môže zvýšiť riziko rozvinutia Lou Gehrigovej choroby (ALS, amyotrofická laterálna skleróza).

Našťastie existujú aj prírodné cesty ako znížiť cholesterol. Vyhýbanie sa cukrom a obilninám, dostatočný pohyb a pomôcť môže aj spirulina. Podľa štúdie, ktorej sa zúčastnili pacienti vo veku 60 až 87 rokov, sa u žien a mužov, ktorým podávali 6 týždňov po sebe denne 8 gramov spiruliny, hladiny cholesterolu znížili.

Znižuje riziko mozgovej mŕtvice

Ľudia s kosáčikovou anémiou alebo s vrodenými srdcovými chybami podliehajú vyššiemu riziku, že ich postihne mozgová ischémia alebo cerebrálna ischémia. K mozgovej ischémii dochádza, ak je prísun krvi do mozgu nedostatočný, čím vzniká kyslíková nedostatočnosť a tento stav môže vyústiť do mozgovej mŕtvice. Už po 10 sekundách prerušeného prísunu krvi do mozgu môže človek upadnúť do bezvedomia, čo môže mať vážne zdravotné následky.

V štúdii uskutočnenej v Indii bolo zistené, že dávka 180 mg/kg spiruliny malo ochranný vplyv na mozog a nervový systém u potkanov, ktoré boli vystavené veľkému množstvu voľných radikálov, v porovnaní s potkanmi, ktorým pred experimentom spirulinu nepodali. Tieto laboratórne testy ukazujú sľubný vplyv spiruliny na prevenciu mozgovej porážky.

Pomáha znížiť riziko vzniku rakoviny

Ak chcete znížiť riziko vzniku rakoviny, vylúčte zo svojej stravy cukor (fruktózu), obilniny a polotovary. Prídavné látky ako je fruktóza kŕmia rakovinové bunky a pomáhajú im v úspešnom bujnení. Dôležitý je aj zdravý pobyt na slnku, ktorý zvýši hladiny prírodného vitamínu D a riziko rakoviny zníži na polovicu.

Prínosom môže byť aj spirulina. Podľa štúdie z Číny, spirulina napustená selénom tlmí rast rakovinových buniek prsníka MCF-7.

Zdravá pre vegetariánov. Viac proteínov ako v červenom mäse

Keď sa povie proteíny, pravdepodobne si predstavíte jedlo pozostávajúce z organických vajec, hovädziny z chovov z pastvín, či dokonca srvátkový proteínový koktail.

Ak ste vegetarián, obrátite sa na rastlinné zdroje bielkovín, ako sú orechy, rôzne druhy fazule, šošovice a sójové produkty. Nanešťastie, sója nie je až taká zdravá potravina, ako sa o nej tvrdí. Ani jeden z hore uvedených zdrojov proteínov nemožno prirovnať k proteínovej bombe zo spiruliny. Spirulina obsahuje 65-71% bielkovín, naproti tomu hovädzie mäso iba 22% a šošovica len 26% bielkovín.

Okrem toho, že je spirulina bohatá na proteíny, je to vynikajúci zdroj životne dôležitých aminokyselín a minerálov, ktoré dokáže telo ľahko vstrebať. Ako náhradu za mäso by ste potrebovali iba 2 polievkové lyžice spiruliny.

Optimálna spirulina – druhy a dávkovanie

Existuje viacero druhov spiruliny, takže je dôležité pred nákupom si ich porovnať. Pretože spirulina, ktorá rástla v nekontrolovanom prostredí, sa mohla potenciálne kontaminovať ťažkými kovmi a inými toxínmi, je dôležité zvoliť organickú spirulinu z dôveryhodných zdrojov.

Spirulina sa dodáva v kapsuliach, tabletách, vo forme prášku alebo vločiek. Odporúčané denné dávkovanie je medzi troma až piatimi gramami. Dávku si môžete rozdeliť na dve alebo tri menšie dávky denne. Je bezpečné, ak si dáte viac spiruliny jednorazovo, no rozdeliť si dávku je dobrý spôsob, ako začať. Nezabudnite zvýšiť príjem pramenitej alebo filtrovanej vody, pomôže vám absorbovať spirulinu do tela.

Dôležitá poznámka k dávkovaniu

Okrem toho, že je to veľkovýrobňa na dôležité vitamíny a minerály, je spirulina aj potenciálny detoxikačný prostriedok. Preto je najlepšie, ak začnete s nižšími dávkami a prepracujete sa k vyšším. Keď zistíte, ako na ňu vaše telo reaguje, môžete postupne zvyšovať jej príjem.

Možné nežiaduce účinky

Spirulina je bezpečný zdroj bielkovín, živín, vitamínov a minerálov, využívaná už po stáročia. Napriek tomu, že neexistujú žiadne známe vedľajšie účinky spájané so spirulinou, môže na ňu vaše telo zareagovať rôzne v závislosti na vašom aktuálnom zdravotnom stave. Pozrime sa na niektoré reakcie, na to, čo znamenajú a čo môžete urobiť, aby ste ich zmiernili.

Najvýznamnejšie reakcie, s ktorými sa môžete stretnúť:

  • Mierne zvýšená teplota. Vysoký obsah bielkovín v spiruline zvyšuje metabolizmus, čo môže viesť k miernemu nárastu telesnej teploty.
  • Tmavozelená stolica. Spirulina môže odstrániť naakumulovaný odpad z čriev, čo môže spôsobiť tmavšie zafarbenie stolice. Spirulina je tiež bohatá na chlorofyl. Aj to spôsobí sfarbenie exkrementov na zeleno.
  • Nadmerné uvoľňovanie plynov. To môže indikovať, že váš zažívací systém nefunguje správne alebo trpíte na nadmernú plynatosť.
  • Pocity vzrušenia. Vaše telo mení bielkoviny na tepelnú energiu, čo môže spôsobiť prechodné pocity vnútorného nepokoja.
  • Pupienky a svrbenie kože. Je to spôsobené prečisťovaním čriev a ide len o dočasný stav.
  • Ospalosť. Tá je spôsobená procesom detoxikácie a môže naznačovať, že je vaše telo vyčerpané a potrebuje dôkladnejší oddych.

Zapamätajte si, že telo sa môže určitý čas s príjmom spiruliny vyrovnávať a najlepšia šanca, ako zmiernite reakcie, je postupné zvyšovanie dávok a odsledovanie, ako na ne vaše telo reaguje. Zvýšte príjem tekutín, znížte množstvo stresu, jedzte podľa svojich výživových potrieb a doprajte si množstvo oddychu.

Dôležité kontraindikácie spiruliny

Hoci je spirulina čisto prírodná potravina, ktorá je všeobecne považovaná za zdravú, treba si byť vedomý niektorých jej kontraindikácií. Spirulinu by ste nemali užívať, pokiaľ trpíte alergiou na morské plody alebo na jód. Ak ste tehotná alebo dojčíte, prípadne trpíte na hypertyreózu, konzultujte užívanie spiruliny so svojím lekárom.

Záver

Ako vidíte, spirulina môže slúžiť ako potenciálna „superpotravina“. Nezabúdajte však, vždy sa oboznámte s dostupnými informáciami a vyzbrojte sa vedomosťami. To je tá najlepšia cesta, ako si udržať svoje zdravie pod kontrolou!

Hodnotenie obsahu
Bez hodnotenia