Úvod > > 11 potravín podporujúcich tvorbu kolagénu

11 potravín podporujúcich tvorbu kolagénu

Kolagén sa nachádza v derme, teda hneď pod vonkajšou vrstvou kože, a je základom spojivového tkaniva, ktoré tvorí štruktúru kože. Je preto veľmi dôležitý pre mladistvý vzhľad pokožky. S postupujúcim vekom ho telo produkuje stále menej, až pokým prirodzene sa vyskytujúce enzýmy kolagén úplne nerozložia. Výsledkom je, že pokožka zostane tenká, stráca plnosť a začnú sa na nej tvoriť vrásky. Slnko, znečistenie životného prostredia, voľné radikály a dym z fajčenia, aj tieto faktory majú vplyv na rozpad kolagénu.

Telo síce tvorí neustále nový kolagén, aby mohlo opravovať poškodenia, no okolo 35. roku už tvorba kolagénu začína klesať, a ani jeho kvalita nie je taká dobrá, ako v predchádzajúcich rokoch. Dobrou správou však je, že popri produktoch na ošetrenie kože možno prirodzene navýšiť tvorbu kolagénu v koži aj cez potraviny, ktoré konzumujeme. Ako tvrdia samotní plastickí chirurgovia, tvorbu kolagénu možno stimulovať lokálnymi prípravkami na domáce použitie, rovnako v rámci ošetrenia u odborníkov, ale tiež správnou voľbou životného štýlu. Tak pomôžeme pokožke udržať jej pevnosť, odolnosť a objem.

Prejdime si teraz spolu najlepšie a najvhodnejšie potraviny na obnovu, regeneráciu a opravu poškodeného kolagénu.

Ryby

Vybudujte si pevnejšie bunky. Ryby ako tuniak a losos sú plné omega-3-mastných kyselín. Kožné bunky sú obklopené tukovou membránou, ktorá ich chráni. Ak sú bunky zdravé, sú schopné podporiť štruktúru pokožky.

Červená zelenina

Napumpujte sa ochranou proti slnku. Rajčiny, červená paprika a červená repa obsahujú antioxidant lykopén. Lykopén funguje ako prirodzený opaľovací krém, chráni kožu pred poškodením a zároveň navyšuje hladiny kolagénu.

Tmavozelená zelenina

Rozprúďte tvorbu kolagénu. Tmavozelená zelenina je bohatá na vitamín C. Špenát či kel dokáže „nakopnúť“ tvorbu kolagénu. V prípade lokálnych prípravkov sa využíva práve vitamín C, ktorý má antioxidačné vlastnosti. Vďaka nim je možné stabilizovať enzýmy, ktoré rozkladajú kolagén. Vitamín C tiež chráni telo pred voľnými radikálmi, čím vlastne „obraňuje“ krehký kolagén.

Oranžová zelenina

Obnovte a regenerujte. Zelenina, ktorá má oranžovú farbu, ako napríklad mrkva a sladké zemiaky, je bohatá na vitamín A. Ten obnovuje a regeneruje poškodený kolagén.

Lesné plody

Odvráťte škody. Černice a maliny odstraňujú voľné radikály a zároveň zvyšujú hladiny kolagénu.

Sója

Vyblokujte starnutie. Či už zvolíte sójové mlieko, syr alebo tofu, sója obsahuje genisteín, rastlinný hormón, ktorý slúži ako antioxidant. Ten urýchľuje tvorbu kolagénu a pomáha blokovať enzýmy, ako MMP, ktoré spôsobujú starnutie kože.

Biely čaj

Podporte štruktúru. Podľa výskumov chráni biely čaj štrukturálne proteíny kože, obzvlášť kolagén. Odborníci tvrdia, že bráni enzymatickej aktivite, ktorá rozkladá kolagén, čo prispieva k neželanej tvorbe línií a vrások.

Citrusové plody

Štúdie dokazujú, že citrusové plody ako sú pomaranče, limetky, citróny a grepfruit, bohaté na vitamín C, majú schopnosť pomôcť aminokyselinám, lyzínu a prolínu, pri premene na kolagén. Antioxidant vitamín C je tiež extrémne dôležitý pri neutralizácii voľných radikálov, ktoré útočia na kolagén a elastín v koži a následne ich rozkladajú.

Proteíny

Okrem toho, že dodáte telu dávku zdravých proteínov, ktoré potrebuje, obsahujú napríklad také vaječné bielky veľké množstvo lyzínu aj prolínu, rovnako ako samotný kolagén. Ak teda pridáte do vášho jedálnička viacej vaječných bielkov, mali by ste podporiť svoje telo pri prirodzenej produkcii kolagénu. A vy, ktorí ste zvolili vegetariánstvo alebo vegánstvo a nechcete do stravy zaradiť živočíšne produkty, ako sú vajcia či chudé mäso, vyskúšajte orechy (hlavne arašidy), ktoré tiež obsahujú lyzín.

Cesnak

Jeden z najlepších zdrojov síry, ktorá je potrebná pre tvorbu kolagénu v tele, je cesnak. Obsahuje aj kyselinu lipoovú a taurín, ktoré pomáhajú nanovo vybudovať poškodené kolagénové vlákna.

Ustrice

Favorit medzi exotickými potravinami, ustrice, sú bohatým prírodným zdrojom zinku, veľmi dôležitého prvku pre proces tvorby kolagénu. Sú tiež preplnené vitamínmi a minerálmi, vrátane železa a vitamínu B12. Ustrice sú nízkokalorickým riešením s dlhým zoznamom zdravotných prínosov.

Hodnotenie obsahu
11 potravín podporujúcich tvorbu kolagénu Priemerné hodnotenie: 5 (1 hodnotenie)