Úvod > > Zelená káva a chudnutie – ako účinkuje?

Zelená káva a chudnutie – ako účinkuje?

Aktualizované: 11/04/2019

Chudnutie môže byť neuveriteľne zložité. Aj to je dôvod, prečo sa ľudia obracajú na rôzne výživové doplnky, aby si to uľahčili. Extrakt zo zelených kávových zŕn je jedným z nich...v súčasnosti patrí k celosvetovo najpopulárnejším výživovým doplnkom pre chudnutie.

Ako už naznačuje meno, je výživový doplnok extrahovaný zo zelených kávových zŕn. Obsahuje látku zvanú kyselina chlorogénová, o ktorej sa verí, že má vplyv na chudnutie. Ako je to teda s extraktom zo zelených kávových zŕn naozaj?

Čo sú to zelené kávové zrná?

Zelené kávové zrná sú v podstate nepražené kávové zrná. Kávové zrná sú zelené, no pred tým, ako sa dostanú na trh sa zvyčajne pražia. Pri tomto procese zhnednú.

Ako je známe, kávové zrná sú plné antioxidantov a farmakologicky aktívnych zložiek. Dve najdôležitejšie sú kofeín a kyselina chlorogénová. O kyseline chlorogénovej sa tvrdí, že je hlavnou aktívnou zložkou v zelených kávových zrnách. Je to práve tá látka, ktorá má vplyv na znižovanie hmotnosti. Nanešťastie sa pri pražení stráca drvivá väčšina kyseliny chlorogénovej. A preto klasické kávové zrná nebudú mať rovnaký efekt. Hoci, je mnoho ďalších dobrých dôvodov, prečo piť kávu, ak vám chutí.

Zhrnutie: Zelené kávové zrná sú rovnaké ako klasické kávové zrná, akurát ešte neboli opražené. Majú vysoký obsah látky zvanej kyselina chlorogénová.

Ako funguje extrakt zo zelených kávových zŕn? Čo je to za mechanizmus?

 Zelené kávové zrná obsahujú kofeín. Mnohé štúdie preukázali, že kofeín dokáže podporiť metabolizmus až o 3-11%. Avšak za hlavnú aktívnu zložku sa považuje kyselina chlorogénová. Niektoré štúdie  tvrdia, že dokáže znížiť vstrebávanie uhľohydrátov z tráviaceho traktu, čím sa zníži hladina krvného cukru a výkyvy hodnôt inzulínu. Ak je to pravda, potom by užívanie extraktu zo zelených kávových zŕn pôsobilo ako diéta s jemne zníženou hladinou uhľohydrátov.

Iné štúdie preukázali, že kyselina chlorogénová môže znížiť telesnú hmotnosť, zredukovať množstvo tuku vstrebaného z potravy, zredukovať množstvo tuku ukladaného v pečeni a podporiť fungovanie tuky spaľujúceho hormónu adiponektínu. Kyselina chlorogénová tiež výrazne vylepšila hladiny cholesterolu a triglyceridov. Pri oboch ide o dôležité rizikové faktory pre ochorenie srdca.

Zhrnutie: Zelená káva tlmí priberanie v prípade testov na zvieratách. Môže to byť spôsobené zníženou absorpciou uhľohydrátov z jedla, prípadne vďaka iným mechanizmom.

Čo hovoria štúdie prebiehajúce na ľuďoch?

Prebehlo viacero štúdií a testov extraktu zo zelených kávových zŕn, ktorých sa zúčastnili ľudia. Ide o takzvané náhodné kontrolované testy, čo je zlatý štandard vedeckých experimentov na ľuďoch. Jedného z nich sa zúčastnilo 30 osôb s nadváhou a experiment trval 12 týždňov.

Testované osoby boli rozdelené do dvoch skupín. Jedna konzumovala klasickú instantnú kávu, druhá skupina konzumovala instantnú kávu obohatenú o 200 mg extraktu zo zelených kávových zŕn. Ani jedna skupina nemala meniť svoj jedálniček či zaužívané pohybové aktivity.

Skupina užívajúca kávu s extraktom zo zelených kávových zŕn zhodila 5,4 kg, zatiaľ čo skupina užívajúca čistú instantnú kávu schudla iba o 1,7 kg. Percento telesného tuku kleslo o 3,6% v skupine s extraktom, pri druhej skupine išlo len o pokles o 0,7%.

Má extrakt zo zelených kávových zŕn ďalšie zdravotné prínosy?

Zelená káva môže pozitívne ovplyvniť to, ako naše telo vstrebáva a využíva uhľohydráty. Podľa hypotéz zo štúdií testovaných na zvieratách, pridanie kyseliny chlorogénovej údajne znižuje vstrebávanie glukózy. Tento vplyv na metabolizovanie glukózy by mohol zohrať ochrannú úlohu pri liečbe cukrovky. Rovnako by mohol vysvetľovať vplyvy na telesnú hmotnosť.

Extrakt zo zelenej kávy tiež môže pozitívne ovplyvniť žily a cievy, ktoré majú najväčší vplyv na zdravie srdca. Dávky okolo 140-720 mg denne podľa zistení znižujú tlak krvi u ľudí s vysokým krvným tlakom.

Kyselina chlorogénová účinkuje tiež ako antioxidant.

Zhrnutie: Extrakt zo zelených kávových zŕn môže vylepšiť metabolizovanie glukózy a znížiť tlak krvi. To by mohlo byť prínosné pre ľudí s vysokým rizikom cukrovky alebo chorôb srdca.

Vedľajšie účinky, dávkovanie a správne užívanie

Vzhľadom na obmedzené množstvo dôkazov sa zdá, že extrakt zo zelených kávových zŕn má veľmi dobrý bezpečnostný profil.

Zelená káva obsahuje kofeín, ktorý môže mať množstvo vedľajších účinkov, ak ho konzumujeme vo veľkých množstvách. Patria sem pocit úzkosti, nervozita, zrýchlený srdcový tep, atď.  Ak ste citlivý na kofeín, mali by ste byť pri užívaní extraktu zo zelených kávových zŕn opatrný. Kyselina chlorogénová môže mať tiež laxatívne účinky a môže spôsobiť hnačku.

Niektorí ľudia mali na zelené kávové zrná alergickú reakciu. Ak viete, že ste na kávu alergický, jednoznačne sa jej vyhnite. O zelenej káve sa nedokázalo, že by bola bezpečná pre tehotné alebo dojčiace ženy, nemali by ju konzumovať ani deti.

V súčasnosti neexistuje žiadna štúdia, ktorá by určovala optimálne dávkovanie extraktu zo zelených kávových zŕn. Avšak vyššie uvedená štúdia používala dávkovanie v rozmedzí 120-300 mg kyseliny chlorogénovej. V závislosti na koncentrácii kyseliny chlorogénovej v konkrétnom výživovom doplnku, môže ísť a dávkovanie v hodnote 240-3000 mg extraktu zo zelených kávových zŕn na deň.

Bežne sa odporúča jedna porcia 30 minút pred každých jedlom.

Na záver

Extrakt zo zelených kávových zŕn sa javí ako užitočná pomôcka pri chudnutí. Môže mať tiež pozitívny vplyv na metabolizovanie glukózy a na krvný tlak. V konečnom dôsledku, jediná osvedčená vec vedúca k dlhodobým výsledkom je zmena jedálnička. V tomto ohľade sa ako najefektívnejšie javí zníženie množstva prijímaných sacharidov a zvýšenie konzumácie proteínov. A zároveň treba zdôrazniť, voľte čerstvé, nespracované potraviny.

Ak máte chuť a ste zvedavý, tak extrakt zo zelených kávových zŕn vyskúšajte. No nezabúdajte, že chudnutie je maratón, nie šprint.

Hodnotenie obsahu
Bez hodnotenia